Виховна година на тему: «Людина починається з добра»
Мета: ознайомити учнів із поняттями «добро» і «зло», чуйність, сміливість, боягузтво, егоїзм, усвідомлення дітьми відповідальності за думку, слово, вчинок; формувати судження щодо норм поведінки; збагачувати уявлення про добрі вчинки, розвивати логічне мислення; виховувати почуття чуйності, доброзичливості, небайдужості та повагу до людей.
Обладнання: схема «Я», прислів’я (записані на сердечках), дидактичний матеріал (оповідання В. Сухомлинського, Бруно Феррери), дерево доброти, клубочок щастя.
Хід заходу
Вчитель.
Очевидно, ви не раз чули вислови жити по совісті, працювати по совісті, судити по совісті, говорити по совісті. Що, на вашу думку, вони означають? Що ж таке совість? Сьогодні ми з'ясуємо це непросте питання, переконаємося, що совість і сором – це регулятори людської поведінки, що совість взаємопов'язана з відповідальністю людини перед собою. Кожній людині важливо знати думку інших про себе, вона оцінює свої вчинки очима сторонньої людини, іноді вона відчуває провину, їй буває соромно.
Отже, Добро – це життя людини заради інших, щире бажання допомогти, любов до батьків, близьких, Батьківщини, здатність до самопожертви. Зло – бажання отримати від життя все можливе, не рахуючись ні з ким і ні з чим, замкненість і зосередженість на власних проблемах, інтересах, амбіціях. Совість і сором – це регулятори людської поведінки, совість взаємопов'язана з відповідальністю людини перед собою. Кожній людині важливо знати думку інших про себе, вона оцінює свої вчинки очима сторонньої людини, іноді вона відчуває провину, їй буває соромно.
Який у вас настрій? Передайте його виразом обличчя.
Вчитель. Інколи кажуть: «Як не знаєш, як поводитися – залишайся
самим собою».
Вчитель. Ставимо перед собою основне завдання для вирішення: які
риси характеру я хочу мати?
Гра «Відшукай свої риси характеру»
На дошці – схема.
Гра «Ромашка»
Завдання:
Назви хороші якості свого товариша;
Розкажи про добрі вчинки свого однокласника;
Пригадай, кого образив ненавмисно та знайди спосіб загладити свою провину;
Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив;
Зроби комплімент сусідці по парті.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Запитання. Що ти скажеш, якщо … ?
твій друг травмував коліно і йому боляче;
твоя подружка загубила ручку і плаче;
у твого сусіда немає олівця, лiнiйки;
ти ненароком штовхнув дівчинку;
в автобусі ти сидиш, а бабуся — стоїть;
без черги заходять в автобус;
при тобі насміхаються з дівчинки;
бігають по коридору твої друзі;
у тебе є велосипед, а у твого друга — немає.
Фiзкультхвилинка
Добре те, що сонце світить.
Добре те, що вітер вiє.
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс.
Добре гратися надворі.
Добре вчитися у школі.
Добре плавати в ставку,
Добре те, що я живу!
Вирішення проблемних ситуацій. Робота в групах.
Діти діляться для роботи на групах. Капітан кожної команди групи
обирає конверт із завданням, де пропонується знайти вихід із певної проблемної ситуації.
1. Старенька бабуся просить вас сходити в аптеку за ліками, а на вас чекають друзі…
2. У клас весняним ранком залетіла бджілка. Вона не може вилетіти на волю…
3. Мишко захворів і його довго немає у школі…
4. Ви поспішаєте до школи, але назустріч іде старенька бабуся, яка несе важкі сумки…
5. Мама попросила вас сходити за хлібом. При вході в магазин ви бачите маленьку дівчинку, яка голосно плаче…
Після обговорення капітани груп висловлюють думки щодо вирішення життєвих ситуацій. Інші групи слухають, доповнюють, пропонують своє вирішення проблеми.
Релаксаційна пауза
Вчитель. Уявіть себе добрими чарівниками. Ви творите добро і вам від цього приємно, ви набираєтеся нових сил! Розплющіть очі, усміхніться, у вас – хороший настрій.
Читання оповідань В Сухомлинського.
Мати
Стомлена мати задумливо дивиться у вікно, її борщ у тарiлцi давно охолов. Раптом iз полону невеселих думок вириває вимогливий різкий голос доньки: «Я вже тебе вдруге кличу, давай компот». І ніякої уваги до душевного стану матері. Стиснулось материнське серце: «Невже росте егоїстка?»
Бабуся
Старенька бабуся нетерпляче чекає внука зi школи, потім підкладає йому на тарілку найсмачнiшi шматочки. Поки хлопчик їсть, бабуся сидить поруч i зітхає: «Щось мені так сумно було сьогодні. Ну що там у тебе в школі? Розкажи мені!» — «Що в школі? Нічого! А ти ввімкни телевізор і дивись!» — великодушно радять онук. І невтямки йому, хлопчикові, як потрiбнi старій людині живе, співчутливе слово, увага.
Батько
Батько збирається у відрядження. Вся сім’я iде проводжати його в аеропорт. Ігор нетерпляче переступає з ноги на ногу. «Ну що з тобою, синку?» — запитує батько, думаючи, що той хвилюється з приводу його вiд’зду. «Тату, а можна я тут з тобою попрощаюсь, бо ми з Сашком домовились лiти на рибалку?» — «Ну, як хочеш …» — вiдповiв батько, а на душі йому стало боляче.
Висновок. В оповіданнях В. Сухомлинського ми спостерігаємо прояви жорстокості, бездушності. Інколи діти ранять своєю нечутливістю, байдужістю до найближчих, найрiднiших. Оповідання вчать не бути байдужим до рідних, близьких, друзів. Робити добро, бути уважним.
Коментування прислів’їв.
• В лиху годину впізнаєш вірну людину.
• Шляхом зла доходять до добра.
• Добрим жити на свiтi веселіше.
• Худо тому, хто добра не робить нікому.
• Поспішай робити добро.
• Не встояти злу проти добра.
Висновок. Людина повинна бути доброю, творити добро.
Читання оповідання Бруно Ферраро.
Розрада
Одна дівчинка повернулася вiд сусідки, у котрої померла восьмирічна
донька.
— Чому ти ходила до тої Олі? — питає батько.
— Щоб її розрадити, - вiдповiла дівчинка.
— А як ти, така мала, могла її розрадити?
— Я її обняла, вона взяла мене на коліна i я... плакала з нею.
Висновок. Якщо хтось поруч iз вами страждає, плачте разом iз ним.
Якщо хтось радіє, радійте iз ним. Любіть ближніх, бо любов - дивиться i бачить, чує i вислуховує. Любити — це брати участь усім своїм єством у радості чи горі ближнього.
Всі ми живемо тільки один раз. Отож все добро, яке можемо вчинити
зараз, не відкладаймо на пiзнiше.
Гра «Гарячий стілець»
— Як ви будете поводитися у таких випадках?
1. Бабуся захворіла, і я...
2. Впала сестричка і плаче, і я...
З. Маленький братик не може заснути, і я...
4. Мама втомлена прийшла з роботи, і я...
5. Наближається мамине свято, i я
6. Тато майструє шосе у майстерні, і я
7. Однокласник пiдвiв тебе, i я...
8. Друг робить зауваження, і я...
9. Товариш просить сказати неправду, і я…
10. Товариш просить дати списати домашнє завдання, і я…
Вчитель. Для чого людина живе на свiтi? (Вiдповiдi учнів).
Поетична хвилинка.
Людина починається з добра
Сказав мудрець: Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише добро i в вищу правду віра
Людину вiдрiзняють вiд мавпи і вiд звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Л. Забашта
Твори добро
Та добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій i доглянь пшеницю,
Ти вкопай i почистъ криницю.
Волю дай, погодуй пташку,
Приласкай i навчи дитину.
Бо людина у цьому свiтi
Лиш добро повинна творити!
Л. Iванькова
Хвилинка українського фольклору
Збери прислів’я
Завдання учнів — поєднати частини, щоб утворилися прислів’я про
доброту. Кожна пара отримує по три прислів’я.
Краще добро робити, ... (ніж гарно говорити).
Злий не вірить, ... (що є добрі люди).
Не одяг красить людину, ... (а добрі діла).
Добре діло твори ... (сміливо).
Добрі діла тихо ходить, а злі ... (як дзвони дзвонять).
Вiд добра добра ... (не шукають).
Хто людям добра бажає, той ... (i собі має).
Добрі вiстi ... (не лежать на мiсцi).
Без доброго діла немає ... (доброго iменi).
Роби добро скільки можеш — від цього… (не занеможеш).
Вчитель. Тільки добрий народ може створити так багато прислів’їв
про добро. Це наші дiди-прадiди своєю мудрістю вчать нас правильно творити добро.
Анкетування учнів
— А зараз пропоную вам вiдповiсти на невеличку анкету. Вiдповiдати
на неї треба «так» або «ні».
1. Чи можна примусити людину бути доброю?
2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?
4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?
5. Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі?
6. Чи легко бути добрим?
7. Чи можна доброту порівняти iз сонцем?
8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
— Порахуйте, яких вiдповiдей у вас виявилося бiльше: «так» чи «ні».
Якщо більше вiдповiдей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарiвнi лiки, здатна вилікувати вiд суму, скрути, безпорадкостi. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.
Створення дерева доброти. Складання плану добрих справ.
— Під нашим сонечком доброти виросло чарівне дерево. Чого не
вистачає на ньому? (Листочків)
— Дійсно, листочків. На столі у вас зелені листочки. Щоб наше дерево
ожило, напишіть на листочку, яку добру справу ви зробили i листочок прикріпіть до дерева. Ось i подивимось, оживе наше дерево, чи нi. Зробити це потрібно швидко та акуратно. (Робота дітей).
— Подобається вам наше дерево? Давайте прочитаємо, якi добрі
справи ви зробили. (Вчитель зачитує кілька записів).
— Молодці! Це дерево добрих оправ вже виросло під нашим сонечком
доброти. А тепер посадимо друге дерево, щоб воно ожило вiд добрих та милосердних оправ нашого класу, i в кiнцi року ви зможете зробити висновок про свої вчинки та справи.
— А які добрі справи ви ще можете зробити? (Діти пропонують план
добрих, милосердних справ).
Співставлення осягненої мети з очікуваними результатами.
Діти діляться на групи. Капітан групи почиває розмотувати клубок iз
словами: «На виховній годині я дізнався…», потім передає клубок наступному. Таким чином утворюється коло, кожна дитина має змогу висловитися i відбувається співставлення досягненої мети з очікуваними результатами.
Вчитель. Отже, ми ознайомилися з вами з поняттями добра і зла;
завдяки читанню оповідань В.Сухомлинського та Б.Феррери усвідомили відповідальність за зроблений вчинок чи сказане слово; вході вирішення проблемних ситуацій сформували уявлення про норми поведінки; збагатили уявлення про добрі вчинки в результаті створення дерева доброти.
Поспішайте, друзі, робити добро! Нехай ніколи не затьмарить вашу душу зла справа. Хай тепло ваших сердець зiгрiває всіх: і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість!»
|