Турбота про здоров’я вихованців – одне з головних завдань вчителя. Турбуватися професійно – означає бути готовим до використання педагогічних методів у відповідності до сучасних медико-біологічних уявлень про ріст і розвиток організму та вплив чинників довкілля на здоров’я дитини, а також правильно організовувати, реалізовувати та контролювати хід діяльності, спрямованої на збереження здоров’я. Суттєвою умовою в роботі з учнями є готовність педагога власним прикладом показувати переваги здорового способу життя та його значення в становленні успішної людини.
Навчити зберегти та зміцнити здоров’я учнів вчителю допомагає вміння використовувати здоров’язбережувальні технології.
Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:
·сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
·оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
·повноцінний та раціонально організований руховий режим.
В своїй роботі для організації здоров’язбережувального простору я враховую визначені Г.Селевко концептуальні положення щодо формування здорового способу життя дитини:
- пріоритет здоров’я над іншими цінностями;
- здоров’я – найважливіша життєва цінність;
- валеологічний підхід;
- принцип здорового способу життя,
- дотримання режиму;
- педагогізація довкілля;
- принцип профілактики здоров’я дітей;
- принцип природовідповідності;
- різноманітність форм і методів валеологічного виховання;
- принцип саморегуляції;
- відмова від негативних впливів на здоров’я;
- принцип збережувальної та тренувальної технологій.
Головною ознакою здоров’язбережувальних технологій є використання психолого-педагогічних методів та прийомів, комплексний підхід до вирішення проблем збереження здоров’я. Виокремлюють три підгрупи:
- організаційно-педагогічні технології, що визначають структуру педагогічного процесу, попереджують стан утоми, явище гіподинамії та інших дезадаптивних станів;
- психолого-педагогічні технології, пов’язані з безпосередньою професійною діяльністю, в тому числі психолого-педагогічний супровід педагогічного процесу;
- навчально-виховні технології, які включають програми із формування в дітей знань основ здорового способу життя, культури здоров’я.
Аналіз практики впровадження здоров’язбережувальних технологій в систему моєї роботи дозволяє сформулювати методичні рекомендації щодо застосування таких технологій у роботі з дітьми:
- чітко плануйте свою діяльність;
- добре опануйте обрану технологію;
- створюйте відповідне середовище;
- узгоджуйте свої дії з батьками дітей,
- забезпечуйте єдність підходів своїх і батьків учнів до запроваджуваної технології;
- залучайте вихованців тільки за їхнім бажанням;
- будьте самі в доброму настрої;
- слідкуйте за власним здоров’ям;
- пам’ятайте, що здорову дитину може виховувати здоровий педагог;
- дотримуйтесь гігієнічних вимог;
- самовдосконалюйтесь.
|