Українське позакласне читання в другому класі.
Тема уроку: «Козацькому роду нема переводу»
Девіз уроку:
«Народ мій є!
В його гарячих жилах
Козацька кров пульсує і гуде» (В.Симоненко)
Мета: вдосконалювати усне зв’язне мовлення, техніку читання, збагачувати словниковий запас, знайомити з історичним минулим України, збагачувати знання про запорозьких козаків.
Виховувати почуття гордості за приналежність до славного козацького роду, викликати бажання вивчати його історію.
Обладнання: плакати - портрети гетьманів України; плакати Запорозької Січі; виставка книг, плакати з прислів’ями, пісня «Україна».
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Чистомовка.
Ки-ки-ки- скачуть верхи (козаки)
Ка-ка-ка- гостра шабля (в козака)
Ку-ку-ку – дайте люльку (козаку)
Ак-ак-ак – гарний парубок (козак)
2. Вступне слово вчителя:
- Діти. Я отримала ось такого листа.
«Добрий день, діти! Про славу козацьку сьогодні згадайте, історію роду не забувайте. Щиро запрошуємо вас в гості ми, запорозькі козаки, на Січ . Але, перш ніж потрапити на Січ, вам доведеться подолати багато перешкод, відповісти на наші запитання, виконати завдання. Показати себе дужими, сміливими, розумними. Чекаємо на вас!
Козаки»
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
- Словникова робота.
Козак , Січ, острів Хортиця, коли, чайка, гетьман.
а) Козак - герой народу України.
Козакувати – справа непроста.
Коли державу побудуємо незалежну
Красою засіяє слава золота.
б) острів Хортиця – республіка козацька .
Ось де слава розквітала буйноцвіттям!
Ой, як боронили наші предки хвацько.
Острів, Україну, наше довголіття!
в) Січ
Знаю, ненько. Славна Січ
Ворогам ішла навстріч.
Рідну землю захищала
І народ наш прославляла !
Розповідь дітей про Січ.
Січ – то була простора площа на Дністровім острові Хортиця .
Посередині Січі стояла невелика церква св. Покрови. Отамана вибирали на спеціальній раді, на майдані серед Січі. В маленькій хаті жив один курінь з курінним отаманом .
г) Гетьман – вища військова посада в запорозькому війську .
Ой , рівнялось Запорозьке Військо
Україна – мати на мечах.
Сагайдачний йде до нас із Січі
Розгубивши побратимів по степах .
д) Складання слів – імен із розсипаних букв .
НАІВ- Іван Мазепа
ТОПРЕ – Петро Сагайдачний
ДАГОНБ – Богдан Хмельницький
(Робота з портретами гетьманів)
ІV. Основна частина.
- Читання легенди про Хмельницького.
Робота з текстом.
- А якою мовою розмовляли козаки ?
- Так, такою ж як і ми – гарною українською мовою .
(вислови дітей про мову)
- Дуже любили козаки влучне слово, знали багато приказок, а чи знаєте ви їх ?
- Робота в парах.
«Утвори прислів’я»
- Де козак
- До булави
- То не козак,
- Козак усім народам друг
- Козаки з такого роду ,
- Україна –
- Козак вкраїнську любить мову
|
2.треба голови
4.міцний , лицарський у нього дух
1.там і слава
3.що боїться собак
7.додержить завжди свого слова
5.що люблять свободу
6.козацька мати
|
«Пояснити з якого твору» ( робота з виставкою книг)
- «Козацькому роду нема переводу !» (Козацький рід)
- «Де козак , там і слава « (Петро Сагайдачний )
- Козак не боїться ні тучі , ні грому « («Макітрина балка»)
- «Козак – чесна і смілива людина , найдорожче йому Батьківщина» (Іван Мазепа)
- «Козак – слабому захисник , цінити побратимство звик» ( Козацький рід )
- «Козак вкраїнську любить мову , додержить завжди свого слова» (Макітрина балка)
- Козаки були хоробрими воїнами, у вільний час вони складали пісні, легенди, писали музику. Це були дотепні, кмітливі й жартівливі люди.
- Перевіримо, чи можете ви себе вважати нащадками козаків .
- Змагання.
- команда: «Кмітливі»
«Ми зумієм без вагання виконати будь–яке завдання!»
- команда: «Жартівливі»
«Дайте нам побільше каші – перемоги будуть наші!»
Естафета «На волю»
- Бувало, що козаки потрапляли у полон до ворога, але вони вміли непомітно, долаючи перешкоди, втекти на волю .
(подолання перешкод)
«Смачні змагання» .
- Рівно в полудень у фортечної гармати лунав постріл . за цим сигналом йшли козаки обідати . А що вони їли ? (Куліш із салом або олією , галушки , юшку з риби ).
Гра «Хто скоріш з’їсть кашу»
«Козацька пісня»
- Після обіду лунали козацькі пісні .
Гра «Напої коня»
- Їду, їду, батіжком коня підганяю,
Як приїду в чисте поле пісню заспіваю.
Як приїхав в чисте поле, треба з коня злізти,
І коневі вороному дати пити, їсти .
Змагання отаманів (декламують вірші).
V. Підсумок уроку.
- Щоб переконатися, що ми є нащадками нашого славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих і розумних людей – вільних козаків – підсумуємо нашу роботу.
Красивий, рідний, щедрий край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай,
Усе, що зветься … ! (Україна ).
Буква до букви –
І виникло слово
Слово до слова –
Звучить рідна…. (мова).
Нехай знає рідна мати – Вільна Україна :
Козаки ми ще маленькі –
Зате вірна … (зміна ).
Подарунки від дівчат:
- Даруємо вам гречку,
Щоб між вами не було суперечки .
- А я принесла в дарунок мішечок вівса, щоб родина була здорова уся.
- А ось – це ягоди дуже багаті вітамінами: калина, шипшина, пийте з них чай.
- Зичимо здоров’я від водиці ключової.
Багатства від землі святої.
Щастя земного, неба голубого, хліба запашного.
Щоб козацькому роду не було переводу!
Вчитель :
- Дякую вам, діти, за роботу . Бажаю успіхів!
|