Тема. Населення України. Охорона природи України.
Мета. Дати учням загальне уявлення про населення України, його національний склад, про територіально – адміністративний поділ держави, ознайомити учнів із природними багатствами; формувати природничу компетентність, вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати в групах; спостерігати, порівнювати, робити висновки, розвивати усне мовлення, виховувати екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її.
Обладнання: фізична карта України, картки для роботи в групах, підручники, макети дерев, проектні роботи учнів, Конституція України, таблиця «Охорона природи»
Хід уроку
І. Організація класу.
Стали, дітки, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
Інтерактивний метод «Мікрофон»
- Дата …
- Пора року …
- Температура повітря …
- Стан неба …
- Опади …
- Вітер …
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування.
Бліц – перевірка
- Країна, в якій ми живимо (Україна).
- Найвища точка Кримських гір. (Роман - Кош).
- Гірські луки в Кримських горах. (Яйм.)
- Гірський баран у Кримських горах. (Муфлон).
- Найвища точка в Карпатах. (Говерла).
- Гірські луки в Карпатах. (Полонина).
- Квіти, які цвітуть в Кримських горах тільки ранньою весною. (Проліски, крокуси, гіацинти).
- Озеро в Карпатах. (Синевір).
- Риба, яка поширена в річках Карпатських гір. (Форель).
- Дуже гірка рослина з різким ароматом. Худоба її не їсть. (Полин).
- Хижий птах, що полює на зайців, мишей, полівок. (Орел).
- Тварина з коротким хоботом. (Сайгак).
ІІІ. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
- Читання вірша
Коло Київа чи Львова –
де прийду – вдома всюди.
Де ступлю шшшш – рідна мова,
де погляну – рідні люди.
Роботящі підгірянці,
Як вогонь палкі гуцули
і сміливі кубанці,
що ще Січі не забули.
І розважні подолянці,
і полтавці солов’їні,
бойки лемки, волоняни –
всі брати вони єдині…
Роман Кутчинський
- Бесіда.
- Про кого йде мова у вірші?
- Як одним словом можна назвати людей, згаданих у вірші?
(Народ України)
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема уроку: Населення України. Охорона природи в Україні.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота в групах
- Працювати будемо за підручником (с. 138-139) й додатковим матеріалом.
Голова кожної групи отримує завдання.
І група «Дослідники»
- Опрацюйте 1-й, 2-й, 3-й абзаци тексту підручника.
- Презентуйте результати роботи за питаннями:
- В якій країні ми живемо?
- Яка чисельність народу України?
- Яку історію має Україна?
ІІ група «Пошуковці»
- Опрацюйте 4-й,5-й,6-й абзаци.
- Презентуйте результати своєї роботи за питаннями:
- Які народи крім українців, складають населення України?
- Яка державна мова України?
ІІІ група «Аналітики»
- Опрацюйте 7-й, 8-й абзаци.
Проаналізуйте результати своєї роботи за питаннями:
- На які адміністративні частини поділена територія України?
- Скільки областей в Україні?
- Яка республіка входить до складу України?
- Назвіть столицю України? Столицю республіки Крим?
- Чим займаються жителі у містах, у селах?
ІV група «Спостерігачі»
- Опрацюйте 9-й, 10-й абзаци
- Презентуйте результати своєї роботи за питаннями:
- У якій природній зоні знаходиться наша область?
- Які найбільші міста України?
2. Презентація робіт.
- Мої помічники готували проектні роботи за темою «Населення України»
- Які у вас будуть доповнення щодо цього питання?
- Кількість населення України, що має вищу та повну загальну середню освіту, складає 28,9 млн. осіб.
- Кількість чоловіків становить 46,3%, жінок – 53,7%.
- Особливістю національного складу населення України багато національність. На території України проживають представники 130 національностей і народностей.
- За чисельністю населення України посідає п’яте місце в Європі та 24-е у світі.
- В Україні 415 місто і 29 тисяч сіл.
- Міста–мільйонери – Київ, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса.
- Середня тривалість життя в Україні – 68 років.
3. Висновок. Отже, всі ми громадяни однієї держави, Український
народ. Так говорить основний закон України Конституція. (ст. 4). В Україні існує єдине громадянство.
4. Фізкультхвилинка
«Етюд душі»
Ми – частинка живої природи.
Тож давайте привітаємо лікарів природи, котрі дають нам здоров’я. Опустіть руки вниз долонями горизонтально до підлоги і в голос промовте: «Я вітаю тебе, Земле!»
Простягніть руки перед собою долонями догори: «Я вітаю тебе, Вода!». Зігніть руки в ліктях, і піднявши долоні до плечей зверніться до неба: «Я вітаю, тебе, Повітря!». Здійміть руки в гору долонями вперед: «Я вітаю тебе, Сонечко!». Поверніться до свого сусіда, доторкніться долонями один до одного: «Я вітаю тебе, друже!». Посміхніться. Сідайте.
5. Вступне слово вчителя.
Наша країна велика. В ній проживає близько сорока восьми мільйонів і кожний з нас шанобливо ставиться один до одного. Це велика сила.
Ми будемо ще міцніші, якщо житимемо в гармонічному оточенні. А яке є оточення, крім людей? Це – наша природа. Вона у нас багата і різноманітна. А що нам треба робити і що може завдати їй шкоди дізнаємося від учнів, які готували проектні роботи.
6. Захист проектних робіт про причини затруєння території України.
7. Робота з підручником.
Метод «Навчаючі учусь»
Опрацювати статтю «Охорона природи в Україні і донести інформацію до учнів класу»
І – ІІ групи с. 140-141
ІІІ – ІV групи с. 141 – 142.
8. Усвідомлення змісту.
Фронтальне опитування
- Що завдає шкоди довкіллю?
- Які закони і програми спрямовані на охорону і збереження природи?
- Що передбачають ці програми?
- Для чого створюються національні природні парки, заповідники, заказники?
Так в Україні нараховується 13 заповідників, 2 національних парки, понад 1500 заказників, що сприяє охороні й поліпшенню довкілля.
- Які доповнення можуть зробити учні нашого класу.
9. Презентація робіт щодо заповідників України.
10. Продовження розповіді.
У 1980 році було створено Червону книгу України.
Рослини і тварини занесені до Червоної книги охороняються законом.
11. Презентація робіт.
Розгляд ілюстрацій рослин і тварин, занесених до Червоної книги.
12. Продовження бесіди.
Як часто ми помічаємо, що серед людей зустрічаються такі, які не розуміють, що ми – частина живої природи. І ми самі цій природі шкодимо, а значить шкодимо й собі. Скільки різних ситуацій буває, які тривожать нас, приносять біль у серце. Часто буває й таке. Ось давайте розглянемо такі ситуації.
13. Складання діалогу
І ситуація
Ви йдете по парку і бачите таку картину. Ваш друг Петько викарбовує на дереві своє ім’я.
Ваша реакція. (Складає І-ІІ група)
ІІ ситуація
Діти після екскурсії в природу зібрали консервні банки, склали в пакет і вирішили викинути у водойму.
Ваша реакція. (Складає ІІІ-ІV група)
14. Творча робота
Тож давайте насадимо ліс добрих справ для природи України.
(На макеті дерев напишіть, як ви допомагаєте природі). Розвішування дерев навколо карти. Ці справи ви можете зробити самі.
А ось як ми повинні охороняти природу на державному рівні. Давайте звернемося до зведеної таблиці
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Що нового й цікавого дізналися на уроці?
- Що сталося, коли природу не охороняли б?
Отже, не все ми можемо робити самі. Але ми можемо насаджувати дерева, розчищати джерела, економити воду, підгодовувати тварин, оберігати водойми від забруднення.
Якщо з природи щось черпати,
то мусиш їй і спокій дати,
а головне – про неї дбати,
знати, любити та охороняти.
VІІ. Домашнє завдання.
Творче завдання: підготувати свою програму збереження природи в Україні.
|