І група
Чистомовки
Шу-шу-шу — листа пишу.
Же-же-же — цуцик м’ячик стереже.
Жу-жу-жу — книжку бережу.
- Ок-ок-ок — ось колючий їжачок.
Ми-ми-ми — приготувався до зими.
Чок-чок-чок — повна хата грушечок.
Ок-ок-ок — частуватиме діток.
- Аха-аха-аха — а де ж наша черепаха?
Оня-оня-оня — черепаха наша соня.
Ів-ів-ів — до весняних теплих днів.
Оню-оню-оню — не турбуйте нашу соню.
Скоромовки
- Дзижчить над житом жвавий жук,
бо жовтий він вдягнув кожух.
- Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
- Коте, до комори кадуб вкотили.
В кадуб вкинеш капустину,
Кілька китичок калини.
Вправа « Хто що промовляє?»
- Зозуля кує: «Ку-ку, ку-ку!»
- Голуб воркує: «Гу-гу, гу-гу, гу-гу!»
- Півень кукурікає: «Ку-ку-рі-ку!»
- Сова кричить: «Угу-угу-угу!»
Орфоепічні вправи
- Вправляння в чіткій вимові звуків. Наприклад, звука [ж] в кінці
складу, слова.
ноги — ніжки дуги — дужки
роги — ріжки смуги — смужки
- Промовляння : га-ха, зі-сі, ву-фу, аб-ап, ти-ши, гу-ку.
Імітування звуків
В поїзд сіли ми веселі. (Промовляють «чу-чу-чу»).
В автобус сіли ми веселі (Імітують рухи водія «р-р-р»)
ІІ група
1) Складання із звуків прямих і обернених складів: м-о – «мо», о-м – «ом»,р-у – «ру», у-р – «ур» тощо.
2) Складання слів з початку зі складів, які називає дорослий: ли-си-ця – «лисиця», кла-ві-ша – «клавіша».
3) Яке слово ти чуєш?
[ч]-[а]-[п]-[л′]-[а] — чапля, [б]-[о]-[ч]-[к]-[а] — бочка, [л]-[и]-[с] — лис, [к]-[о]-[с]-[а] — коса.
4) Гра «Знайди двері», «Знайди замок».
Добір слів (малюнків), що починаються або закінчуються певним звуком (малюнки, літака, тощо).
5) Заміна одного звука на інший. Наприклад, [ж] на [з]:
важу — вазу кажан — казан
віжки — візки ріжки — різки
6) Дидактичні ігри
Прикрасимо ялинку
Обладнання: посібник ялиночка, набір різнокольорових кульок.
Хід гри: дитина називає слова з певним звуком і прикрашає кульками ялинку.
В сучасних умовах важливо налагодити процес підготовки дитини до школи зорієнтований на формування та розкриття творчого потенціалу дітей. Ось тому, я виділила третю групу завдань для більш здібних дітей з високим рівнем підготовленості до навчання в школі.
ІІІ група
Підбір римованих пар слів, закінчення віршів.
Адже я уже ... (школярик).
- Впала росичка на травичку,
Нею вмию собі ... (личко).
Налякався дуже я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився ... (вуж)
Знайди зайве слово.
- Рама, рама, рама, лама, рама.
- Поріг, поріг, пиріг, поріг, поріг.
- Шашка, шашка, шашка, чашка, шашка.
- Сірка, сірка, сірка, зірка, сірка, сірка.
Утвори нові пестливі слова :
- кіт — котик, стіл — столик, заєць — ... , квітка — ... , хустка — ... .
- Що спільного?
Вимовити 3-4 слова, в кожному з яких є певний звук, який спільний для всіх цих слів. Наприклад, цибуля, нарцис, молодець.
Вправа «Хтось щось переплутав».
Знайти помилки в вірші і виправити їх. Ця вправа допомагає розрізняти слова, що відрізняються однією фонемою.
І вухами ворушить.
Зайчикові холодно сидіти,
Треба лампочки погріти.
Причешу їй шерстку гладко,
Гребінцем приглажу хвостик,
І верхи поїду в кості.
Гра «Семафор».
Учитель читає уривок з казки, навмисно промовляючи деякі слова неправильно. Діти піднімають червоний «семафор» тоді, коли чують неправильно вимовлені слова:
- Ішов дід та й загубив рукавичку. От біжить миска та й каже: «Тут я буду шити!». Коли це шапка плигає та й питає: «А хто тут живе?».
Миска: «А ти хто?»
Шапка: «Пусти й мене шити».
Миска: «Іди».
|